söndag 26 december 2010

Längdåkning

Innan jag åkte upp hit till Norrland var jag i valet och kvalet ifall jag skulle packa ner Craftuniformen för att kunna åka lite skidor här uppe. Eftersom jag stannar så få dagar så hinner man ju inte med allt, men jag packade iaf ner allt från underställ till vindväst. Dagarna innan har jag sovit så länge att det alltid kännts så segt att börjat göra iordning skidorna och åka iväg. Så var det också idag, men idag var det mitt dåliga samvete som sparkade ut mig i ett kallt skidspår. Egentligen var jag inte speciellt sugen, men hade jag släpat med en halv resväska fullt med träningskläder måste dom ju användas. Jag vallade på fästvalla på skidorna och gjorde mig redo för att skida iväg.

Till en början kändes det rätt roligt och jag reflekterade inte så mycket om att jag hade årets sämsta glid under skidorna. Jag försökte hålla humöret uppe och fokusera på hur fint det är på vintern. Hur friskt och fräscht det kändes att staka fram där i skogen under skenet av elljuset.

Men rätt snabbt blev jag less. Det var inte alls speciellt roligt idag och egentligen ville jag vända direkt och åka hem, men det kunde jag ju inte göra? Så istället bet jag ihop och genomförde ett skidpass på ca 45 minuter.

Det som alltid slår mig när jag hoppar på ett par skidor efter ett långt uppehåll är hur otroligt bra träning det är för hela kroppen. Det går liksom inte att undgå för just där och då känns det exakt var det tar och var man är svag eller obalanserad.

När jag kom in i värmen kompletterade jag träningen med lite hemmaträning i form av PoWorkouts "muskulös mage" och "stabil mitt".

Imorgon kväll är det redan dags att åka hem till Göteborg...

Inga kommentarer: