fredag 17 september 2010

Vilodagar.

Jag vet att jag inte är ensam om den här problematiken och att det med andra ord finns många som känner igen sig i det här med att hoppa över vilodagar.

När man har hittat sina träningsformer som man rent ut sagt älskar, så blir det svårare att ta dom här viktiga vilodagarna. För den som kan något om träning vet att vilan behövs för att bygga upp. Men om nu träningen är så sjukt rolig, så blir det med all rätt mycket svårare att ta sig en vilodag. Det är dessutom extra svårt att ta en vilodag om man är snäll och ställer upp för en kollega och vickar på den personens pass när man egentligen skulle legat raklång i soffan och vilat den dagen. Jag försöker träna och planera smart och har alltid minst en hel vilodag i veckan. I höst ska jag försöka träna ännu smartare och ha två hela vilodagar och hoppas att bättre resultat ska komma efter denna ändring. Att få ihop det med ett heltidsjobb där jag jobbar i skift, ett annat jobb där jag jobbar med träning och samtidigt få in min egen träning blir en stor utmaning.

Ikväll var jag bokad på två kollegors klasser, men när jag vaknade imorse och kände att kroppen var trött efter gårdagens löpning och BODYCOMBAT, så var jag smart nog att avboka och istället ta den viktiga vilan idag, istället för imorgon. Att lyssna på sin kropp är viktigt. Det gäller att ha en bra balans mellan träning, kost och vila. Hur den balansen ser ut är naturligtvis väldigt individuell. Vi alla fungerar på olika sätt, reagerar olika på kost och träning och har olika behov av återhämtning och sömn. Man får helt enkelt exprimentera sig fram till den balans som passar en själv.

Ikväll kommer ett inlägg publiceras om hur jag ser på min träningshöst. Titta in senare ikväll!

Inga kommentarer: