fredag 17 september 2010

Mitt träningsfokus denna höst

Höstens stora fokus blir att hitta tillbaka formen. Tillbaka till den formen som jag hade 2008 och som gjorde att jag sprang GöteborgsVarvet på 1:38:41, Blodomloppets 5 km på 19:34. Tillbaka till den formen som jag hade när jag allt oftare fick välja storlek S istället för M eller L. Tillbaka till den formen som jag hade när jag kände att min kondition var grym, när jag hade en funktionell, pigg och stark kropp som klarade det mesta. Helt enkelt tillbaka till den formen jag hade när jag var rätt många kilo lättare.

I ärlighetens namn har min form blivit rätt dålig det senaste året. Obalans i hela träningstriangeln skulle jag säga var orsaken till problematiken. För mycket träning (för enformigt och ibland med fel fokus) i förhållande till kost (dålig regelbundenhet, mycket sötsaker och fett, samt lite egenlagad mat) i kombination med för lite sömn (jag somnar lätt, men går och lägger mig för sent!)

När min projektanställning på GöteborgsVarvet tog slut och jag skulle gå tillbaka till det gamla jobbet kände jag att nu är det dags för en nystart! Så jag har fokuserat bättre, tränat mer varierat och tycker mig hittat mer rätt i träningen. Jag har mycket att förbättra med kosten och det ska jag försöka göra nu i höst och sova mer måste jag bli bättre på. Men redan sen juli upplever jag en rätt stor skillnad. Jag har inte vägt mig (går mer på känslan!), men känslan och kläderna säger att några kilon har försvunnit. Folk runt omkring mig har börjat påpeka att formen blivit bättre osv. Dessutom känns det lättare under löppassen och jag har mer ork och känner att kroppens känns piggare. Tidigare i år var jag trött och sliten jämt.

Det är en lång väg kvar, men glädjen jag känner till träningen är enorm och jag har nog aldrig tyckt att det varit så här roligt att träna, så jag ser fram emot en höst full av rolig, utmanande och varierande träning.

Eftersom mitt arbete kräver att jag jobbar i olika skift (vi har ett 6 veckors rullande schema) så är det inte helt lätt att följa något specifikt träningsschema.

MITT TRÄNINGSFOKUS DENNA HÖST:

LÖPNING: River Springer är bloggadressen tror jag? 2008 sprang jag flera flera mil i veckan. Min tanke är inte riktigt att löpningen ska ha majoritet i träningsdagboken, men jag ska försöka springa ca 3 gånger i veckan. Lätt distans, intervaller (backe, femhundringar, tusingar m.m) och lite längre distanspass. Löpningen kommer succesivt trappas upp ju närmare 2011 jag kommer. Fokus i höst kommer inte vara kilometertider utan mest springa i den takt jag känner för just där och då. Mer fokus på känsla.

MITT JOBB PÅ SPORTLIFE: Jag kommer fortsätta instruera klasser på Sportlife i höst. På höstschemat har jag två fasta klasser. En Cykel60 och varannan söndag har jag en IndoorWalking60. Till detta kommer jag såklart vicka en del RPM, Cykel, IndoorWalking och S-senior när jag känner att jag kan och hinner. Mitt arbete i Utvecklingsteamet kommer göra att jag inte kommer ha tid att ta lika många vickklasser eftersom jag kommer vara ute och ha utvecklingsträffar på våra fina klubbar.

STYRKETRÄNING: Jag har faktiskt börja gilla styrketräningen lite mer och hoppas att jag kan träna det ca 2 gånger i veckan. Jag kommer även träna mer hemma med min Kettlebell.

BODYCOMBAT: Stort fokus kommer vara att träna BODYCOMAT i höst för att jag tycker det är sjukt roligt, jobbigt och utmanande. Jag vill förbättra min teknik och slutligen bli instruktör i detta. När jag är där vet jag inte, men det är ett långsiktigt mål. Jag upplever att jag fått bra resultat sedan jag börjat träna BODYCOMBAT. Målet är att försöka träna det 2 gånger i veckan.

ÖVRIG TRÄNING: Jag kommer självklart träna annat i höst, tex deltaga på Cykel- och IndoorWalkingklasser, Bodybalance, Kettlebell, Yoga, Core, lite promenader och annat. Men detta är sånt jag petar in där det finns tid och där jag är sugen på just då.

Jag räknar med att träna ca 5-6 dagar i veckan. Med andra ord kommer jag ha 1-2 vilodagar i veckan. Vissa dagar kommer jag köra dubbelpass.

HUR TRÄNAR DU I HÖST?

8 kommentarer:

Träningsglädje sa...

grymt river!

Suzan sa...

gå combatutbildningen i sthlm m mig i december!!

Tove sa...

Trycker på "gilla-knappen" för detta inlägg.

Kul att läsa länkarna om dina lopp från dåtiden.

Peter S sa...

Härlig pepp! Men försök ha två vilodagar per vecka istf en.

Ersätt återhämtningsdryck mot vatten efter passen (man återhämtar sig snabbare på enbart vatten enl. de senaste rönen, sorry Gainomax...) och som bonus så riskerar man inte lägga på sig mer vikt, vilket tyvärr återhämtningsdryckerna kan bidra med...

Jag kan maila dig utdrag av forskarrapporter på ovanst. om du vill.

/Peter

soffan sa...

Bra plan! Mycket BODYCOMBAT, det gillar vi :). Jag instruerar ju åtta fasta klasser i veckan, plus en hel det vick, så sååå mycket "egen" träning kommer jag inte att hinna med (som sagt, man måste ju vila också), men jag har lovat mig själv att springa en gång i veckan, bikramyoga en gång, gå på kickboxning på söndagar samt att alltid värma upp innan mina klasser och stretcha ordentligt efter. Är väldigt nöjd med den planen faktiskt :).

River sa...

Träningsglädje - Tack för peppet! Kul att du kommer på vår klass på tisdag!

Suzan - Det hade varit grymt, men jag är nog inte mogen för utbildningen än, men jag ska hålla utkik för datum nästa år...

Tove - :) Ja, det går ju liksom inte att leva på gamla meriter längre så nu får man ju ta tag i det här på allvar.

Peter S - Ska försöka att oftast ha 2 vilodagar, men ibland kan det bli lite svårt eftersom jobbet är träning, men vissa jobbpass kan jag hålla igen lite och inte köra fullt så hårt.

Du får gärna maila över rapporten om du vill :)

Soffan - Bodycombat gillas :)Låter som att du också har en bra plan med alla dina klasser och liite kompleterande träning. Glöm inte den viktiga vilan bara..

jessica@jessicaclaren.com sa...

Heja River... jag står bakom dig och peppar dig hela vägen, du är GRYM!

Jennie sa...

Hör av dig om du vill ta gensamt löppass någon gång!