söndag 15 augusti 2010

Kettlebell




Sitter på vagnen hem efter ett tufft träningspass på fina Sportlife Exclusive, mitt favoritgym när det kommer till min egen träning. Hade jag inte jobbat på Sportlife hade jag varit kund på det gymmet!

På dagens schema blev det en timme Kettlebell. Jag jobbade med både 8 och 12 kilos Kettlebellen beroende på vilken övning vi skulle köra.

Precis som efter mitt första Kettlebellpass känner jag att det här var kul, utmanande och väldigt jobbigt.

Avslutande passet med en bra stund på crosstrainern tillsammans med Johanna, som höll i passet idag.

Slå upp ordet variation i ordboken och du hittar min träningsdagbok. Jag gillar det!

Det sägs att styrka. Kommer inifrån. Jag tror också på det. Gör du?

- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

Fitnesscoachen sa...

Såklart!!

Tove sa...

Hur är Kettlebell för en person med en viss svaghet i höger axel? Något du rekommenderar som träningsform för en sådan person (dvs jag haha). Såg på höstschemat att det kommer finnas Kettlebell på Lindholmen och är sugen att testa men osäker på hur tungt det är och hur mycket axel är involverad.

River sa...

Fitnesscoachen - bra :)

Tove - Jag har bara tränat det två gånger själv och har ingen djupare kunskap i det, men visst involveras axlarna i många övningar. Men i själva "grundswingen" är det främst höft, rumpa och "core" som jobbar. Det är iaf där det känns. Jag ber Fitnesscoachen komma tillbaka och svara om det, för hon har utbildningar i Kettlebell :)

Fitnesscoachen sa...

Tove: Det är mycket axlar involverade i de flesta övningarna. Det finns fantastiska kettlebellsövningar för att stärka upp och balansera axlarna, men frågan är om det finns tid till sånt på en gruppträningsklass. Jag skulle rekommendera dig att ta ett par gånger personlig träning med en kettlebellsinstruktör. Där kan ni också diskutera vilka övningar du bör undvika tills du blivit nog stark, inne i gruppträningssalen.

Du får gärna maila mig om du har ytterligare frågor i ämnet! :)

info@madeleinejohansson.se