onsdag 2 juni 2010

River - RYCK UPP DIG!

Jag hade nästan glömt bort lösenordet till bloggen. Se där.

Det är rätt tyst här va?

Jag vet, men grejen är den att träningen är i stort sett obefintlig och jag vickar bort klasser till höger och vänster. Oftast upptagen pga av jobbet, men i vissa fall av okänd anledning. Jag älskar att träna och jag älskar att instruera, men just nu. Nä. Jag känner mig som den mest omotiverande personen just nu, så att träna ett vanligt pass känns som att ställa sig på startlinjen i ett marathonlopp och instruera en klass ännu svårare. Skum känsla.

Gott folk, vi snackar en FET svacka just nu. Träningen ger mig i vanliga fall så mycket, framför allt positiv energi, men just nu får jag bara ångest när jag tänker på det. Och att komma till gymmet efter jobbet och instruera en klass för fantastiska deltagare är både kul, jobbigt och inspirerande det vet jag ju, men just nu vet jag helt ärligt inte vad jag håller på med. Noll energi.

Pigg, stark och motiverad - bild tagen under en trevlig resa i Berlin för några år sedan.

När det gäller min egen hälsa så känns den helt katastrofalt konstig just nu. Min form är betydligt sämre än på många år, trots att jag tränat lite fler timmar och mer varierat det senaste året. Jag får ont på konstiga ställen och känner mig bland annat trött och seg allt oftare. Jag äter kanske inte helt enligt skolboken, men så fel kan det väl ändå inte vara? Jag var till läkaren för drygt en månad sedan och tog massa prover. Skulle få svar efter tre veckor om de var något. Fick jag inget svar så skulle allt vara normalt. Och jag har inte fått något svar och nu har det gått fyra veckor. Så det kan jag inte skylla på. Det hade nästan varit skönt att skylla på något. Visst hade jag kunnat sova några timmar till per vecka, men kroppen får väl inte för sig att tappa all kondition, lägga på vikt och må allmänt segt av några timmar hit eller dit?

På fredag åker jag utomlands på lite äventyr, men nästa vecka ska jag fan rycka upp mig. Jag ska rycka upp mig rejält och satsa på maten, sömnen och träningen. Det känns som att jag börjar på ruta ett när det gäller min egen träning. Men det är bara att gilla läget och börja om helt enkelt.

Hur det blir med bloggen vet jag inte. Jag har bloggat sedan 2006, så det skulle kännas tomt att inte ha en blogg längre, men frågan är varför jag bloggar? Från början bloggade jag enbart för att jag gillade att "skriva av mig". Men hur är det nu? Jag är rädd att fokuset på bloggandet har hamnat lite snett. Så frågan är om jag borde blogga över huvud taget.

Hej så länge.

9 kommentarer:

ÄtaTränaKämpa sa...

tråkigt att läsa att du har en svacka, men kanske är det så att du helt enkelt ha jobbat sjukt mycket senaste tidne med varvet och nu behöver tid att vila dig från allt vad träning heter. Stress i olika former är ju jobbigt för kroppen och nu kanske den bara försöker förklara att den vill ta dte lugnt och återhämta sig. och du, det är helt okej att känna så ibland. Du är grym ändå.

Du hittar energin och glädjen till träningen snart nog men till dess, njut av att låta kroppen återhämta sig.

Tove sa...

Låter inget vidare hörru men hoppas att du snart är på banan igen! Du har uppenbarligen haft ett hektiskt leverne inför varvet och kanske är detta kroppens reaktion?!

Jag hoppas på att jag snart får se dig på cykeln igen - men fram tills dess får du ta hand om dig själv och ladda batterierna.

Du får förresten komma med på en dragkampsträning ;) - jag lovar att både mentala- och fysiska spärrar släpper och du kommer att fyllas med energi.

Ta hand om dig!

Träningsglädje sa...

sov lite! det vore tråkigt om du slutade blogga men jag förstår att bloggenergin är låg när träningsenergin är låg när man har en träningsblogg. jag känner samma sak. no pressure - kom tillbaka när du känner för det!

Anna (Orka mera) sa...

Tråkigt att läsa! Hoppas energin snart kommer tillbaka! Ta hand om dig så länge!

Jennie sa...

Svackor har vi alla, ta en blogg paus vettja. Du kanske är färdig med denna bloggen, starta en ny? Det gjorde jag... Eller kanske en Göteborgsbloggare-på-cykel turné, gå på andras klasser. Hitta inspiration hos andra. Eller nåt :)
Ha det bra!

Åsa sa...

Kanske låter jag nu diplomatiskt..men alla har vi svackor. Jag är helt säker på att du kommer att komma tillbaka starkare än någonsin. Styrkekramar!

Snorkkis sa...

Ja ryck upp dig nu! Saknar dig en smula.

Och ifall du tror att något ändå kan vara snett i kroppen, stå på dig och få grundligare utredning gjord.

Hoppas utlandsvistelsen, ordentligt med sömn och kanske lite bloggvila kan få dig på fötter igen!

Anonym sa...

trakigt med svackor, men jag tror det beror pa att du har jobbat sa sjukt mycket pa senaste tiden och nu har energin tagit slut. For ca 8 ar sedan jobbade jag extra i en kladesaffar fore jul, blev ca 60h/veckan. Holl pa sa i 2 manader. Efter jul nar jag slutade jobba satt jag bara i soffan i TVA veckor och orkade inte gora nagonting! Helt apatisk. Du har nog nagot liknande. Kroppens satt att saga stopp, behover vila. Jattetrakigt om du slutar blogga, men ta det lugnt. vila, sov, stressa inte, vill du inte skriva, skriv inte. Sen far du se om du far tillbaka lusten efter ett tag. Ta hand om dig!
Jennie (i Sydney)

Anonym sa...

Gillar din blogg. Fick lite tankar med anledning av det du skrev. Är du inte övertränad? Överträning handlar ju inte bara om antal pass och intensitet utan faktiskt också hur mycket man vilar och äter i förhållande till träningsdosen. Ett förslag är att bestämma dig för ett max antal pass per vecka och absolut inte köra fler hur träningssugen du än är. Jag använder själv den metoden och har mitt max satt till 4. Pass som är "tillåtna" utöver de 4 är yoga eller lugn promenad (ej powerwalk).