söndag 6 juni 2010

Nike Lunar Elite+ & Nike + Sportband

För ett par månader sedan, kring påsk fick jag fina påskpresenter från Nike hemskickat till mig. Nu har jag testat dem flitigt och vill därför skriva några rader om det i bloggen.



Nike Lunar Elite+ beskrivs på
Löplabbets hemsida med dessa rader: "Nytänd din glädje och lycka för löpning i den här helt nya, lätta, snabba skon med fjädrande LunarLite stötdämpning, mild stabilitet, och sömlös ovandel." Skon har normal lästbredd och är för löpare med neutralt/lätt pronation i sitt löpsteg. Alltså ingen sko för dem som supinerar eller har en grövre pronation.

Runnerstores hemsida står det såhär: "Lättviktsmodell byggd på Nike´s Dynamic Support-concept, där mellansulan har en mjuk kärma inkapslad i ett fastare, stabiliserande skal. Genom sin speciella wedge-konstruktion ger systemet en optimal avvägning mellan stötdämpning och stabilitet. Ovandel med stödjande Flywire-support i mellanfoten. Nike+-förberedd."

Med andra ord är Nike Lunar Elité en lätt och snabb sko, som passar fint till snabba intervallpass, snabbdistans eller kanske tävling. Det går naturligtvis fint att springa i skon på lättare rundor också, vilket jag har gjort, men jag skulle nog inte rekommendera motionärer att mängdträna i denna sko. Jag har haft skorna under några backintervallpass och där kommer de mer till sin rätt. De känns snabba, smidiga och sköna.

Jag har också haft dessa skor på mina IndoorWalkingklasser (löparskor rekommenderas), men framför allt använt dem som vardagsskor. Jepp det är sant, så här mycket har jag aldrig gått i ett par löparskor till vardags och den stora anledningen till det är på grund av hur sjukt jäkla snygga det är. Passar perfekt som "sneakers" nu i sommar med sin fräscha gröna färg. Jag har aldrig fått så mycket positiva kommenterar om ett par löparskor tidigare (nåja, dessa är en hård konkurrent), så de syns. I Oslo promenerade vi rätt mycket och mina fötter har nog aldrig mått så bra.

Även om skon naturligtvis är tänkt som en löparsko, vill jag ändå påpeka att den fungerar minst lika bra som en snygg och sportig vardagssko, en sko man kan ha på gymmet eller promenera i.

Nike + Sportband (med tillhörande fotsensor) är en enklare teknisk pryl där du kan se hur långt du springer, hur snabbt, träningstid samt kaloriförbrukning. Jag har använt mitt sportband samtidigt som med min Garmin Forerunner 305, och trots att jag kalibrerat den blir sträckan rätt många hundra meter fel mot Garmin. Och sånt kan jag störa mig på. För den som vill ha ett enklare hjälpmedel som visar sträckan är den perfekt, men om man kräver lite mer precision i mätningen skulle jag rekommendera en klocka med GPS. Det vill säga rätt många tusen dyrare. Nike + Sportbands styrka (ja, hela Nike+ tänket) är naturligtvis möjligheten att ladda upp sina pass på Nikes hemsida där man kan se sin träning, men framför allt delta i roliga utmaningar. Just nu har Nike och Midnattsloppet en rolig utmaning där Göteborg och Stockholm tävlar mot varandra. För den som har inte en Nike+ sko kan man köpa till en liten behållare som man kan fästa senorn i snörningen på skon.

Snart dags för ett besök på Liseberg med Nike Lunar Elite+ på fötterna!

1 kommentar:

Katten sa...

Garmin forerunner läser jag..har just ett dilemma gällande Polar RS200SD, en pulsklocka jag fått och ev vill byta mot just 305:an..några tips?