torsdag 29 april 2010

Test: Craft PR Tights

Jag och några andra träningsbloggare har fått i uppdrag att utvärdera Crafts sport- och träningskläder. Vi testar olika plagg varje vecka och denna vecka har vi testat löpartights. Vi har testat plaggen utifrån design, funktion och komfort. Förutom att skriva om det i bloggen kommer Craft få en rapport om vad vi tycker efter att testet är slut.

Jag vill börja med att säga att det är stor skillnad mellan vintertights och tights som är mer anpassade för våren och sommaren. Det kändes som en befrielse att hoppa in i de tunnare tightsen och lämna de tjocka vintertightsen i garderoben. Fast nu när jag har sprungit en del i tightsen hade jag gärna önskat lite mer stadga. De sitter tight på, men utan att direkt dra åt något överdrivet runt benen. De är kanske inte tightsen fel att jag är mellan två storlekar, och hade jag haft en storlek mindre hade de nog uppfyllt mina önskemål om mer stadga i passformen.

Min är svarta med blå detaljer (i färgen black/palace), samt lite reflexdetaljer. Jag har svårt att tänka mig herrtights i någon annan färg än svart, men detaljerna hade gärna fått vara mer spännande. Illgröna, orangea, eller något annat mer uppseendeväckande. Blått känns väldigt stereotypt, lite "Herrkläder har alltid varit blåa", så vi kör på blått nu också.

Jag har sprungit i tempereturer mellan ca 5 plusgrader upp till ca 15 plusgarder, och aldrig varken frysit eller blivit överhettad under tightsen. Så de fyller sin funktion. I knäveckan och en bit ner på vaden är det ett nätmaterial, som släpper igenom lite extra. Jag antar att det är för att vi svettas mer bakom knävecken. Smart tänkt!

De är sköna, men jag har haft lite probem att de glidit ner trots att jag knytit dem hårt. Speciellt när jag sprungit i dem med Crafts egna löparkalsonger, vilket är lite störande. Under dagens runda gled dom inte ner, så de fungerade tydligen bra ihop med de kalsongerna jag hade på mig då. Det bästa är kanske att köra helt naturell under. Har aldrig testat det.

Egentligen är jag inget fan av löpartights och har aldrig varit det. Men nu när jag tänker efter springer jag så gott som alltid i tights. I Crafts tights. Kan det vara så att jag har ändrat min uppfattning?

Visst är det ett par fina tights som jag i stort sett är helt nöjd med, men jag sitter ändå och funderar på hur det känns att springa i ett par kompressionstights som det bloggas så mycket om.

Vill du läsa vad de andra testbloggarna tyckte? Läs här: Kenth, Sara, Sofia, Karin och Terese.

Nästa vecka fortsätter vi med recensionerna!

1 kommentar:

Jennie sa...

Jag har tränat i Crafts vintertight, både löpning och cykel och tycker dom är jättebra. Är dom med vindskyddande mtrl på framsida. Det jag saknar en liten ficka kan du hälsa dom :)