söndag 28 februari 2010

Ett dilemma

Helgens utbildning har med all rätt satt igång mina tankar kring mina egna mål med träningen. Vilken träning är det jag tycker är roligast? Vilken träningsform får jag ut mest av? När mår jag som bäst?

Jag vill springa. Jag vill springa och bli bättre, snabbare och uthålligare. (Tror jag.)

Ett ständigt kommande uttryck under helgen var "man blir bra på det man tränar" och jag håller med, jag tror också att man blir bra på det man tränar. Om jag vill förbättra min löpning fungerar det inte att de mesta passen körs på en cykel. Kroppen måste lära sig att springa. Musklerna och kroppen måste anpassa sig för löpning. Självklart är det bra med alternativ träning (det pratade vi också om under utbildningen), men om den alternativa träningen tar över löpträningen så är det naturligtvis inget bra scenario för löparutvecklingen.

Jag står där och stampar.

Och genast kommer jag och tänka på alla mina klasser jag har på gymmet.

Om jag vill bli bättre på att springa är jag medveten att jag måste offra ett X antal klasser på gymmet. Som det är nu har jag 4 fasta klasser i veckan, vilket är lite för mycket för att kunna få in tillräckligt med löpträning och den viktiga vilan. Vilka klasser ska jag offra? Vilka underbara deltagare ska jag lämna? Vilken träningsform ska jag dra ner på?

Samtidigt vill jag fortsätta köra många klasser och prioritera mitt instruerande och känna att jag utvecklas där och blir bättre. Jag vill få fler stammisar, jag vill att fler upptäcker just mina pass, jag vill inspirera kollegor och andra instruktörer och jag vill instruera på konvent. (Varför måste jag vara så ambitiös jämt?)

Tidigare idag funderade jag på om jag skulle vicka bort min RPM imorgon för att kunna springa ett distanspass efter jobbet, men när jag fick detta meddelande från en bekant på facebook vill jag inget annat än instruera och peppa andra i sin träning. "Vet du, min mammas arbetskamrat har tydligen varit på dina pass och tycker du är den bästa cykelinstruktören nånsin plus att du väljer superbra musik. Egoboost, va?"


Så ikväll har jag suttit och förberett mig inför morgondagen genom att se på lite Les Mills dvds. (Ja, jag blev frälst genom härlig RPM-predikan.) Och nu vet jag exakt vilken mix av låtar jag ska köra i morgon. Hoppas att syrran får plats också, just nu är hon 10:e reserv.

Men frågorna kvarstår, hur ska jag göra? hur ska jag prioritera? Har du några kloka svar eller råd till mig?

5 kommentarer:

Lena sa...

Du ser problemen snarare än möjligheterna. Du är instruktör tre dagar i veckan. Det finns ju massa tid över. En av fördelarna med löpning är att det går förhållandevis fort att genomföra. Dessutom blir dagarna längre nu, så det är lättare att ta sig ut. Du kan om du vill!

Fitnesscoachen sa...

Jag håller med Lena. Jag har oxå fyra klasser i veckan och springer 50-60 km utöver det. Och ALLTID en vilodag. :)

Susanna sa...

Ja tycker det är lite intressant det där du skriver om att du måste vara så ambitiös. Jag tror att det är där den stora skiljelinjen går. Du måste sätta dig ner och fundera över hur mycket av dig som du är villig att ge bort, och hur mycket du vill ta emot.

Jag menar såhär: När du instruerar GER du. Du ger av din energi och din tid för att deltagarna ska få en upplevelse (visst, du får pengar, men det är sekundärt här). När du springer däremot, kanske du istället tar emot energi. Du gör något enbart för din egen skull, för att du vill, och du behöver varken tänka på eller ta hänsyn till någon annan.

I olika perioder i livet orkar man ge olika mycket. Själv känner jag t ex att just nu orkar jag inte ge så mycket genom bloggen längre, eftersom jag känner att jag ger och ger på jobbet. Då behöver jag istället ha några lugnare kvällar hemma, sitta i soffan och läsa böcker, eller bara slå mig ner vid datorn och läsa bloggar, utan någon press på att själv blogga eller kommnetera. Bara luta sig tillbaka och ta emot ett tag.

Så fundera lite över hur mycket du orkar ge. Kanske dra ner instruerandet lite, för att orka satsa din energi på sig själv istället.

(Sedan kan man ju också fundera lite över vilken av dina klasser som främjar löpningen mest. Kanske är det walkingen eftersom den är mest lik löpningen som form och med använda muskler och så? Så kanske en cykelklass och 1 -2 walkingkklasser?).

Hoppas du hittar någon härlig balansgång :)

Magnus sa...

Jag förstår ditt dilemma Emil, en väldigt sund fråga att ställa till sig själv som instruktör tycker jag! Du är ju en vettig person så jag är inte förvånad:) Bra inlägg och ett bra ämne att reflektera över!

Jag kör två klasser i veckan och har oftast fått frågan varför jag inte kör mer. Det bottnar i flera saker och du är inne på flera av dem. Många frågar också varför jag inte kör mer än bara cykel. Jag har resonerat att jag vill vara jäkligt bra på det jag gör. Dessutom tar mina cykelklasser så mycket tid att göra samt att jag värdesätter just kreativiteten att sätta ihop klasserna. Det finns inte mer tid och inte heller något sug att presentera t.ex. core, pump eller andra färdiga format. Jag brinner för konditionsträning så det är ett ganska enkelt val.

Jag tycker att allt för många instruktörer tar på sig lite för mycket klasser. Det gäller att vara NYFIKEN och inspireras trots att man har instruerat länge. Hinner man inte träna och få influenser så är det svårt att utvecklas. Den dagen man anser sig fullärd bör man i min värld lägga av, lite hårt draget men inställningen och det öppna sinnet är en hörnsten för mig.

Jag uppskattar att träna själv, både på gymmet men även med triathlongrenarna. Då är två pass ganska lagom. Har man man möjligheten att vika bort klass så som ni verkar ha så kan ju det vara ett alternativ.

Mitt tips är att utgå från vad DU själv värdesätter. Är det bra att gå till en klass trots glada medlemmar och tänka på att man "missar" sitt distanspass. You answer!

:-) M

Anonym sa...

Hej!

Mitt namn är Sassa, och jag jobbar med ett tv-program som går ut på att resa.
Jag vill få kontakt med er för att jag tycker ditt träningsintresse är intressant.
När ni reser, vart reser ni då? Flyger ni? Tänker ni på träning när ni reser? Hur ser det ut med boende? Är det viktigt att det finns gym på hotellet?
Jag har tusen frågor till er.

Vi söker alltså familjer/par till detta tv-programmet som kommer att få en resa till sitt typiska resmål.

Vi kommer att ha inspelning i december, januari, februari. Och då totalt två veckor under den perioden.

Känner ni till något par som stämmer in på detta? Eller är det kanske Ni?

Hoppas på snabbt svar, då vi har tight deadline.

Vänligen, Sassa (ring gärna direkt istället på 0739194916)