tisdag 26 januari 2010

"Dags att börja betala!"

Idag låg det där brevet på hallmatten som jag inte hade väntat på. CSN meddelar att det är "dags att börja betala!" och några härliga fakturor på ca 1600 kr styck bifogades. Oj vad glad jag blev.

Den här tisdagen har verkligen rusat iväg, men nu är den slut.

Mina tisdagar är ju väldigt fasta nu under våren, som alltid innebär jobb, följt av dubbla klasser. Ibland kan det vara lite svårt att fokusera på klassen påväg mot gymmet. Idag var en sådan dag då tankarna gled iväg i stora tanketräd medan spårvagnen tog mig genom staden.

Väl på gymmet var det svårt att undgå att det är träning jag skulle syssla med och inget annat.

Klassen började och jag kört mitt klassupplägg med extensiva intervaller, som vi kommer köra i 2 veckor till. Fick en rätt go känsla under klassen, även om ett par negativa tankar om min insats smög sig på ett par gånger, men jag är väl medveten om att jag ibland är för hård mot mig själv. Jag gillar verkligen musiken till denna klassen och det har jag sett och hört att många deltagare också gör. Härlig syn idag när en tjej blundar, mimar med ett stort leende i en av de lättare låtarna. En annan deltagare knöt näven just när den tyngsta basgången slog i och det var dags för stående klätting för att visa att nu var det dags. Sådana där små saker inspirerar och visar på närvaro och att man är med "i" själva passet.

Jag gillar verkligen att arbeta som instruktör, men jag ska erkänna att tankar och tveksamhet om det är det rätta för mig smyger sig på ibland. Tankar som"tänk vad skönt det vore om det var jag som alltid var deltagare och tänk hur lätt jag hade kunnat planera min träning om jag inte hade haft mina klasser..." kommer ibland, speciellt efter en klass där jag haft känslan om att jag var sämst i världen. För är det något jag tycker är lite jobbigt i den här branschen så är det att man ska vara så jävla bra och bäst varje gång, hela tiden.

Efter dagens cykelklass var känslan så positiv efteråt och tankar om att det var dumt med dubbla klasser och om jag verkligen är rätt person att vara instruktör var som bortblåsta. Jag vill motivera andra människor till att få en bättre hälsa genom att de tycker att det är roligt att komma till min träning och att de tycker att det är roligt, utmanande och givande att genomföra den.

Idag fick jag en av de kommentarerna som berört mig mest under hela min tid som instruktör. Den kändes så ärlig och personlig och fick mig att känna att det jag gör faktiskt är bra. Den löd ungefär "tidigare idag kändes det skit, men efter det här mår jag mycket bättre, tack!". Jag säger inte att mina pass gör allas dagar bättre, men att höra det från en person på ett så ärligt sätt värmer. Och det är därför jag vill vara instruktör. Jag vill motivera, inspirera och förmedla energi och en glädje till träningen. Allt annat kommer som en bonus.

Tror ni att det var några problem att ladda om inför IndoorWalkingen? Icke. Gjorde ett test och körde samma pass som vi just cyklat till (efter att ha studerat alla bpm i låtarna noga och jämfört det med riktlinjerna) och det fungerade rätt bra. Lite intensivare pass än mitt andra, men jag försökte ge mer alternativ så att deltagarna kunde anpassa ansträngingen till deras nivå.

Du som läser många träningsbloggar vet nog om att den 26 januari från och med nu är "Löpningens Dag" (tänk om det kunde komma in i almenackan!). Jag hoppas att det samlades personer på alla platserna och sprang tillsammans idag. Vi som inte hade möjlighet att närvara kunde ju naturligtvis springa själv. Vilket är löpningens stora fördel. När, var och hur. Löpning kan varieras i all oändlighet. Och den finns alltid nära tillhands. Självklart var jag tvungen att vara med på denna dag och samlade kraft efter 2 timmars träning och sprang 2 km på löpbandet. Konstigt nog kändes det lättare än igår.

Nu ska jag ringa till en instruktörskollega och prata om "Activiotestet" vi ska göra på Frölunda imorgon.

(Lång inlägg, jag vet! Guldstjärna till dig som orkat ända hit ner)

4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

guldstjärna till mig! :)

Anna L sa...

å guldstjärna til mig meeeeee=)

Fitnesscoachen sa...

Ja, det är väl det man strävar efter som instruktör, att få göra någons dag bättre. Hoppas du tar åt dig av det! :)

Erika sa...

Halv guldstjärna till mig, tappade bort mig lite i mitten... :)

Tips, du kan ansöka om att dela upp csn betalningen per månad ist så blir summa inte lika stor varje gång, slipper du de där inbetalningarna på 1600kr!