tisdag 30 oktober 2007

Träningsmusik - Fedde Le Grand

Put your hands up for Detroit.

The Creeps.

Fedde Le Grand gör grym träningsmusik.


Let me think about it är klockren.

Solarieträning.

Jag är alldeles för trött för att träna idag. Öppningsveckan tar ut sin rätt. Bara två dagar till sen får jag sova ut. Jag är ändå nöjd med dagen i träningsväg eftersom jag vågade mig till gymmet. När jag tittar i min träningsdagbok har jag besökt gymmet fyra gånger på två månader. Månad nummer ett handlade det mesta om löpning och månad två innehöll ingen träning alls. Så idag var det en stor dag när jag gick till busshållplatsen och tog första bästa buss mot Sportlife. Om jag ska vara ärlig så tränade jag inte där utan det mesta ansträngande var när jag visade mitt kort i receptionen, klädda av mig kläderna och la mig ner på solariebädden. Och jag känner att solningen i supersolariet gav resultat. Jag känner mig starkare, piggare, fräschare och ja till och med lite snyggare. Det blir dagens träningstips från River - Sola sola sola trots höstmörkret.

När jag besöker Sportlife nästa gång så lovar jag att även röra på fläsket.

Och till dom som är påväg till det underbara Tyskland och är sugen på lite sol så finns det gratislösningar. Klicka här och läs mer om detta. (observera att länken innehåller en naken tysk!)

måndag 29 oktober 2007

100 mil i år.

Sitter och läser igenom min statistik på jogg.se. Det är intressant att se hur snabbt man förbättrar tider och hur pulsen är lägre även om farten är högre än månaderna innan. I januari iår började jag lugnt med löpningen. Då fungerade det mest som ett komplement till annan träning, men ju närmare Göteborgsvarvet kom desto mer inriktad blev träningen på löpning. Andra halvan av året har träningen i stort sett bara handlat om löpning. Men det är inte så bara. Löpning är en fantastisk motionsform. Jag har ett mål att klara av det här året. Det är att springa över 100 mil.
I skrivande stund har jag hittills sprungit 801,2 km. 198.8 km på två månader klarar jag lugnt om jag bara håller mig frisk.

Jag tänker på 2008. Hur mycket ska jag springa då? 2000 km?

Eriksberg i hård blåst.

Igår kväll mätte jag ut en kortare runda med hjälp av jogg.se´s kartfunktion. Rundan mätte 6 km. En lagom sträcka som går snabbt att springa igenom när tiden inte riktigt finns där. Idag tog det mig 28.33 att springa Eriksbergsrundan och det blir en genomsnittsfart på 4.46/km. Trots att farten inte var dödande så steg pulsen rejält under vissa partier samtidigt som det kändes som att jag var fastkedjad i marken. Längs kajen vid Eriksberg blåste det hårt och det gjorde det inte lättare. Även om benen kändes tunga och jag flåsade som aldrig förr så är jag nöjd att jag tog mig ut på en träningsrunda efter jobbet.

söndag 28 oktober 2007

Eriksberg i ösregn.

Nu sitter jag här i soffan framför tvsporten med laptopen i famnen. Jag är nöjd, riktigt nöjd. Det gick lättare att springa runt Eriksberg än vad jag trodde att det skulle bli. Så mycket hinner man kanske inte tappa i form under en månad. Däremot kändes mina lår feta och tunga och magpartiet kändes osmidigt på något sätt. Om några veckor är jag tillbaka igen, men vägen dit är hård (och rolig). Rundan mätte totalt 8,3 km. Lite längre än vad jag hade tänkt mig, men jag var tvungen att vända tillbaka vid ett ställe då vägen var avspärrad. Ösregnet störde mig inte det minsta då jag var så fokuserad på min andning och fotisättningen. När jag väl kom hem efter 43 minuter var kroppen rätt kall, något jag inte lagt märke till under passet. Tappade upp ett varmt bad och lutade mig tillbaka mot den nyinköpta badkudden samtidigt som jag läste artiklar om löpning.

Snart kommer inslaget om Charlotte Kallas världscupvinst i sprintstafett tillsammans med Britta. Det ska bli kul att följa Charlottes framfart denna säsong. Ett riktigt norrländskt kraftpaket är vad hon är. Lite insiderinformation är att vi har bott i samma hyreshus tidigare. Jag tror inte att hon vet om det, men jag vet iaf om det.

Imorgon är det tidig öppning på jobbet. Börjar redan 05.30, men då slutar jag redan 11.00. Min plan är att jag ska bege mig ut på en kortare runda på 6 km. Längtar redan.

Lägg inte löpskorna på hyllan i vinter.

Bara för att jag bestämt mig för att springa ikväll har hela Göteborgshimlen öppnat sig och ner kommer regnet i hög hastighet. Vattendropparna slår mot marken och fönsterrutorna är sådär blöta att man knappt ser genom dem. Men jag ska inte ändra mina planer trots det ihållande regnet och den hårda blåsten. Det är som det är sagt. Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Nu gäller det bara för mig att hitta mina träningskläder i den här röran. Även om jag har bott i den här lägenheten i en månad så är det fortfarande kaos bland saker och prylar. Min motivation och ork har lyst med sin frånvaro. Vet inte riktigt vad det kan bero på. Troligtvis spelar träningsuppehållet in. Det är länge sedan jag kände mig så här slö, trött, ohälsosam och "svullen". Förbränningen är märkbart låg mot tidigare då jag tränade hårt. Det känns som att allt jag stoppar i mig stannar kvar i kroppen, men nu är det ändring på det.

Jag ser faktiskt fram emot att springa utomhus nu i vinter.

"Vinterträning är nyttigare än du tror.
Lägg inte löpskorna på hyllan bara för att vintern närmar sig.
Det finns nämligen stora fördelar med att springa utomhus på
vintern, i jämförelse med att träna inomhus.

Starkare muskler.
Om du springer i dagsljus, sätter du fart på kroppens egen
produktion av D-vitamin, som annars är mycket låg i vinter-
mörkret. Brist på D-vitamin försvagar muskelfunktioner som i
sin tur gör dig trött och svag.

Högre förbränning.
Du förbränner 12-15 % fler kalorier om du springer i kyla,
jämfört med att träna inomhus. Det beror på att kroppen också
förbrukar energi för att hålla värmen.

Bättre humör.
Hjärnan utsöndrar avsevärt mycket mer av kroppens eget
"lyckohormon", endorfiner, när du tränar utomhus. Nivåerna av
signalämnet serotonin, som påverkar humöret mycket positivt,
ökar också markant vid träning utomhus".

- Varvet, nummer 2/2007, s 12.

Fortsätter du också springa i vinter?



Omstart.

Det är ett tag sedan jag var ute och sprang om jag ska vara ärlig. Det senaste löppasset ägde rum den 24/9 och på schemat denna dag var det en morgonrunda innan frukost. När jag läser av min jogg.se-profil ser jag att min genomsnittsfart var på 4.21/km. Jag kommer ihåg hur känslan var där i slutet på september. Jag lände mig lätt, stark och allt var på rätt väg mot snabbare tider. Sista september packade jag ihop hela mitt liv i lådor och flyttade till en större, finare och bättre planerad lägenhet och man kan väl säga att det var i och med det som min träning kom av sig lite. På det nya numret av Runners World stod det något i stil med "vila dig i form i höst" om jag minns rätt. Perfekt tänkte jag. Då tar jag två veckors ledigt från träningen samtidigt som jag kommer igång här hemma i den nya lägenheten. När två veckor hade gått och jag var supersugen på att börja träna igen blev jag förkyld. Till en början var den lätt och inte så anmärkningsvärd, men med tiden blev det jobbigare att prata, snoret rann och det fanns absolut inga möjligheter till att träna. Förkylningen har sedan ca två veckor tillbaka vandrat runt i ansiktet och slagit ut en del efter den andra. Värst var halsen tidigare i veckan. Det rev och jag kunde knappt svälja. Idag är första dagen på länge som jag känner mig redo att ta på mig löparkläderna, snöra på mig skorna och bege mig ut i kvällsmörkret och springa. Tro mig. Jag vill verkligen springa ikväll. Längtan finns där, men också en rädsla. Sist jag sprang kändes allt på topp. Ikväll kommer det inte att göra det och det vet jag redan nu. En månads uppehåll och en jobbig förkylning har med all säkerhet satt sina spår i kroppen. Det handlar inte om att börja om från början, men detta innebär i alla fall en omstart.

I förrgår fick jag anmälningsblanketter till Göteborgsvarvet 2008. Jag fick också tävlingens egen tidning Varvet. Otroligt inspererande läsning om löpning. Mitt mål just nu är Göteborgsvarvet. Det är dit jag ska fokusera mot. Jag vill springa en bit under 1.40. Det är fullt möjligt. Det är över sju månader kvar tills startskottet hörs på Slottskogsvalen och det kan tänkas att mitt mål blir mer tydligt ju närmare det lider. Det här året har jag sprungit två halvmaror med tider närmare 1.45. Bara det är bra tycker jag. För två år sedan skulle det vara otänkbart att River springer halvmaror.

Nu ska jag klä på mig och gå till spårvagnen. På schemat står Hus/Villa/Design/Inredningsmässan på Svenska Mässan vid Korsvägen.

Ikväll är det River som Springer igen.

River Springer på nätet igen.

Jag hade en gång en blogg. Till en början handlade den mest om mig själv och om vad jag gjorde om dagarna. Ju mer jag började träna desto mer började jag skriva om just det. För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att stänga ner den bloggen. Jag hade ingen lust att sitta och skriva onödiga inlägg om mig själv. Varför ska jag sitta här på internet och lägga ut mitt liv i texter och bilder? Om jag ska vara ärlig så har jag saknat min blogg varje dag sedan jag valde att sluta blotta mig på nätet. Det som annars var det självklara förstahandsvalet när det gällde internet fanns inte längre. Jag älskar att skriva och har väl gjort det sedan jag började på gymnasiet och då texterna på allvar hade en viktig betydelse för betygen. Sedan dess har många sagt att jag kan skriva. Att jag är bra på det. Och egentligen vet jag väl själv att jag kan skriva rätt bra. Det spelar ingen roll om det handlar om tråkiga vardagssaker eller träning. Jag använder kanske inte de finaste orden som finns i det svenska vokabuläret eller skriver korrekta meningsbyggnader, utan jag kör på min stil. Jag skriver väl kanske lite på det sättet som jag tänker.

"du skriver så lysande. så rakt, rappt och ändå roligt." Detta skrev en läsare efter att jag stängt ner min förra blogg och jag har läst denna mening om och om igen. Det är exakt så jag vill att mina texter ska uppfattas och det värmer att det finns personer där ute i landet som besökte min blogg dagligen just på grund av detta. Jag skriver för mig själv i första hand, men vill också motivera andra att träna.

Nya och gamla läsare önskas välkomna till River Springer.